• Barajar
    Activar
    Desactivar
  • Alphabetizar
    Activar
    Desactivar
  • Frente Primero
    Activar
    Desactivar
  • Ambos lados
    Activar
    Desactivar
  • Leer
    Activar
    Desactivar
Leyendo...
Frente

Cómo estudiar sus tarjetas

Teclas de Derecha/Izquierda: Navegar entre tarjetas.tecla derechatecla izquierda

Teclas Arriba/Abajo: Colvea la carta entre frente y dorso.tecla abajotecla arriba

Tecla H: Muestra pista (3er lado).tecla h

Tecla N: Lea el texto en voz.tecla n

image

Boton play

image

Boton play

image

Progreso

1/24

Click para voltear

24 Cartas en este set

  • Frente
  • Atrás
1.INDIVIDU = BASE BIOLÒGICA + SOCIALITZACIÓ
Procés d'aprenentatge de conductes;
Procés pel qual un individu és absorbit per la cultura de la seva societat;
Procés que dura tota la vida;
Procés que és més intens els primers anys de vida.

Quan naixem ens inserim en una societat però a més la família és una microsocietat en sí, per tant si naixem en una altra família no seriem iguals.
2.Concepte
Suposa:
Capacitat de relacionar-se i conviure amb els demés: Amb aquest procés aprenem unes normes mínimes per relacionar-nos amb els altres. Quan canviem de context social, el que hem aprés en un altre ens pot servir o no, depenent del context i si no serveixen, s’hauran d’adaptar.

Adaptació de les institucions: També aprenem a moure’ns en les institucions com per exemple l’escola, on anar a demanar ajudes. Per tant ens podem trobar pares que vinguin d’altres llocs on el seu model és diferent i no segueixin les “normes” d’aquí.
....
Coopera en el procés de personalització: no tots ens hem relacionat amb les mateixes persones, ni hem tingut les mateixes experiències, per tant no som iguals i no tenim la mateixa manera de veure les coses.

Aprenentatge.

Internalització de normes, costums , valors, pautes de comportament: convertim les normes socials en algo normal, ho hem fet sempre, no ens ho qüestionem.
3.Funcions socialització
Controla
Homogeneïtza
Selecciona
Altres:
Actualitza la dimensió social.
Prepara professionalment.
Diferencia per gènere: Arapesh (tots en cooperació); Mundugomor (tots agressius); Chambuli (dona «dominant» i home «depenent»).

→ Si no hi ha infraccions socials, no es produeixen canvis socials. El que abans estava en desviació (mare soltera), avui en dia, no passa res i passa a prendre normalitat.
4.Classes o tipus de socialització
1. Primària
2. Secundària
3. Terciària / Resocialització
1. Primària
Durant la infantesa (primers anys).
S'assimila la cultura bàsica del grup en la família (grup primari) i el context immediat.
(assimilació: agafar el que tinc, i oblidar el que tenia)
incorpora el que aquella cultura li dóna i ho agafa sense qüestionar → assimiles la cultura del teu grup primari (la TEVA família).
S'imita i s'identifica amb la conducta dels adults.
S'interioritza un codi moral (sancions positives i negatives).
construir allò correcte i/o incorrecte → construir a través de sansions: càstigs o gratificacions.

Ve de grup primari, és a dir la família, els referents, tot i que avui en dia cada vegada entrem abans a l’escola i la secundària comença molt abans. En canvi, en una tribu africana, mai arriben a tenir una socialització secundària, ja que la tribu és la “família”.
2. Secundària
Centrada en la institució educativa.
Complementa i/o modifica l'anterior.
Intervenen altres agents de socialització.
A més edat més diversitat d'agents intervenen: les societats complexes cada vegada requereixen més per ser «adult».
→ La joventut s’allarga cada cop més:
abans: 13 anys (començaves a treballar) - ara: + tart.
3. Terciària / Resocialització
estant socialitzat cal o es produeix un canvi (entrada o sortida en una secta, presó...).

→ Tens les coses clares, ets adult.
→ T’has d’adaptar de nou a una nova realitat.
5.Agents i agències de socialització
1.Personals
2.Impersonals
1. Personals
(On hi ha relació directa, un influeix en l’altre i tothom emet missatges. Hi ha interacció entre individus)
-relació directe → jo influeixo, tu també.
-interacció entre grups.
Família
Escola
Grup d’iguals
2. Impersonals
-passius davant la TV.
Mitjans de comunicació
6. Canvis família
Unitat de producció i consum a unitat de consum.
Anys enrere en una societat agrícola i on les famílies eren una família-empresa per subsistir i comprar un mínim a l’exterior. Vivien sobretot a àrees rurals. I per tant la família produïen junts i per tant tos col·laboraven en aportar coses a casa. Els petits artesans també treballaven així. Per tant a casa hi havia un aprenentatge, perquè molt probablement acabarien fent aquella mateixa feina.I s’ajuntaven per consumir
Família extensa a nuclear, fins i tot nous models de família: monoparental.
Entrada de la dona al mercat de treball.
Tipus de famílies
extenses
nuclears
monoparentals
reconstruides: monoparental + monoparental
7. Elements familiars condicionants de la socialització
1. Tamany
2. Homogeneïtat-heterogeneïtat del grup familiar
3. Context ecològic-social de la família
4. Finalitats de la família
1.Tamany
un grup primari es caracteritza per ser un microgrup i on la interacció és directa i intensa. Ratio adults/infants es molt superior a la família que a l'escola.
quanta gent hi ha a casa?
quanta + gent, + estímuls.
2. Homogeneïtat-heterogeneïtat del grup familiar
atributs individuals (sexe, edat, característiques de personalitat... que duen a disputes a diferents nivells de càstig,…
nens, nenes?
edats?
diferents cultures?
aprendre amb diversitat
3. Context ecològic-social de la família
entorn sociocultural (subcultura de classe social,...) i material (vivenda, zona...).
on viu la família?
el poble és diferent a la ciutat
tots vivim en llocs diferents
amb qui ens relacionem?
4. Finalitats de la família
principal la socialització dels fills i epectatives dels pares respecte l'escola (Oblinger 1981, entre altres).
portar-los a la millor escola
que estiguin rodejats del millor context possible
Oblinger:
4 espectatives:
aparcament
aprenentatges útils
aprenentatge integral (complert, sencer, més enllà d’allò útil, global, saber de tot)
mobilitat social → sempre volem pujar!
8.Grup d’iguals
Grup: relacions continuades o esporàdiques.
Iguals: mateixa complexitat de conducta (edat) i igualtat de conducta que permet unes determinades relacions socials. → Tenen comportaments semblats i els mateixos interesos.

→ Grup informal definit per:
Organització
Jerarquia
Rols-papers
Finalitat
Volatilitat (ara em caus bé, ara no → no estable → canviant)

→ Grup / Estructura formal:
escola
empresa
9.Canvis socials que afecten a la socialització a través del grup d'iguals
Canvi de model familiar (família extensa permet relacions a la llar, altres models més fora de la llar).
Concentració urbana.
Retard en l'entrada al món del treball.
Ampliació dels efectes dels mitjans de comunicació (nous models a imitar).
10.Funcions del grup d’iguals
Promoció de la competència social.
Independitzar emocionalment (entorn 11 anys decreix la influència dels adults).
Promoure la relació en el plànol d'igualtat:
Adults expectatives d'ajut i submissió.
Iguals: joc, domini, resistència.
11. Els mitjans de comunicació social
Funcions:
→ Anys setanta:
Ampliació dels horitzons;
Permet apropament de cultures;
Transmeten cultura;
Promouen la solidaritat;
Creen consens mínims de convivència;
Control social;
Informen dels canvis.

Als 90 apareix el relativisme cultural. Els antropòlegs es comencen a adonar de la influència que estaven tenint els mitjans de comunicació en poblacions/poblats molt petits. Hi havia una uniformització de les cultures, per culpa de la tv i la radio. Diuen que això no pot ser, perquè no és bo perquè els estem igualant i ens carreguem la diversitat cultural.

→ Visió més actual:
Difumina la cultura;
Empobriment;
Uniformització (model mundial);
Control ideològic.
12.Efectes socialitzadors
Socialització a través dels mitjans amplia el context d'interacció.
Potencia la passivitat.
Increment de les activitats en solitari.
Imposa models (acceptació acrítica).
Es trenca el filtre exercit per la família.
Amb els anys més perspectiva per l'anàlisi.
13.La institució escolar: (inici tema 3)
Marc de l’anàlisi
Burocratització de les societats contemporànies.
Creixent organització de la vida social.
Escola = una institució important .
Conjunt de relacions socials: alumnes, professorat, altres agents educatius i no educatius.